L’Estat és un dels majors impulsors de la Igualtat, junt a les empreses, les institucions socials i la resta de la ciutadania. Per tant, deu ser un dels impulsors per entendre la importància de l’ús inclusiu del llenguatge a l’Administració Pública.
L’Administració, el pilar més important
L’ús inclusiu del llenguatge a les Administracions Públiques, tant estatals, com regionals o locals, és una eina essencial per promoure la igualtat i la dignitat de totes les persones. El seu ús es fonamenta en el reconeixement de la diversitat i la necessitat d’erradicar qualsevol forma de discriminació. Per això, l’organisme que representa a tota la societat, com ho és un ajuntament, una diputació o un ministeri, déu mostrar el seu compromís amb la igualtat des de tots els àmbits i en totes les seues formes.
En concret, l’ús inclusiu del llenguatge a l’Administració Pública, s’ha de plasmar tant a la redacció de normes i lleus, com a totes les seues expressions escrites i verbals. . Especialment a totes aquelles que tenen impacte a la Sociedad, com formularis, informació ciutadana, digital visual, etc. Així ho destaquen els organismes com el Ministeri d’Igualtat o el del Consell General del Poder Judicial.
Raons per implementar l’ús inclusiu del llenguatge
Si encara s’ha de ressaltar més la importància de l’ús inclusiu del llenguatge a l’Administració Pública pot venir de la mà de les següents raons:
- Visibilitat i reconeixement: Usar de manera inclusiva i no sexista el llenguatge permet reconèixer l’existència i dignitat de totes les persones, independentment del seu gènere, orientació sexual, identitat de gènere, origen ètnic, edat, situació socioeconòmica o qualsevol altra característica. . Açò contribueix a donar visibilitat a grups històricament marginats o invisibilitzats, promovent la seua inclusió i participació a la vida pública.
- Respecte i dignitat: L’ús inclusiu del llenguatge reflexa un compromís amb el respecte i la dignitat de totes les persones. Evita perpetuar estereotips, prejudicis o discriminacions que puguen estar presents a l’ús sexista del llenguatge. En lloc d’això, promou un tracte igualitari i respectuós cap a totes les persones, reconeixent la seua individualitat i diversitat.
- Promoció de la igualtat: L’ús inclusiu del llenguatge contribueix a promoure la igualtat d’oportunitats i l’accés equitatiu als recursos i serveis públics. A l’utilitzar una forma de comunicar-nos que no excloga ni discrimine, es fomenta la participació activa de totes les persones a la vida política, social, econòmica i cultural de la societat.
- Legitimitat i representativitat: Les Administracions Públiques tenen la responsabilitat de representar i servir a tota la ciutadania de manera equitativa. L’ús inclusiu del llenguatge reforça la legitimitat de les institucions públiques en demosrar el seu compromís amb la igualtat i la diversitat. A més, contribueix a generar confiança i proximitat amb la ciutadania en mostrar sensibilitat cap a les seues necessitats i realitats.
Com implementar un ús no sexista del llenguatge
Per implementar l’ús inclusiu del llenguatge a l’Administració Pública es compta amb moltes eines. Existeixen guies d’estil inclusiu, com la que el Ministeri de Justícia ha realitzat. Aquestes guies proporcionen recomanacions i pautes per usar una comunicació inclusiva a la redacció de documents oficial, comunicacions institucionals i altres materials escrits.
La formació i sensibilització del personal al servei de la administració són fonamentals. Açò pot incloure tallers, curs o materials educatius per promoure una cultura organitzacional inclusiva. Altra de les eines és la permanent revisió i actualització de les normatives, lleis, reglaments, polítiques i formularis per eliminar barreres i garantir l’accés equitatiu als servis públics.
Correctors de textos sexistes
Per ajudar a les Administracions Públiques en agilitzar la revisió dels seus textos hi ha correctors que poden aplicar-s’hi als ordinadors. Alguns exemples que estan disponibles són Themis, un dels mes coneguts; CaDi, gratuït i obert; o La Lupa Violeta, entre altres.
Eines per a tot el personal de l’Administració Pública i que, en definitiva, realitzen una tasca de servei públic i compromís també mitjançant la redacció i difusió de documents oficials i comunicacions governamentals. No obstant això, el seu impacte va més enllà d’aquests actors, ja que beneficia a tota la ciutadania en promoure una cultura de respecte, igualtat i diversitat a l’àmbit públic.