El canal de denúncies o Directiva Whistleblowing és una obligació tant per a les empreses com per a l’Administració Pública. Conèixer els seus objectius, els elements i com garantir la seua seguretat és vital.
Canal de denúncies o directiva de whistleblowing
La Directiva de Whistleblowing és un conjunt de normatives o directrius establertes per protegir a les persones denunciants (whistleblowers, en anglès) que revelen informació sobre irregularitats, corrupció o qualsevol altre tipus d’activitat il·legal o inapropiada dins de les institucions governamentals. Aquestes directives solen proporcionar canals segurs i confidencials per a que les persones que treballen a l’Administració Pública informen sobre males pràctiques sense temor a represàlies.
A l’àmbit de la igualtat és una mesura especialment important, ja que ajuda també en posar l’alarma sobre conductes discriminatòries com l’assetjament sexual o l’assetjament per raó de sexe. La directiva Whistleblowing a l’Administració Pública, com a les empreses, contribueix en promoure la igualtat en permetre la identificació i correcció de pràctiques discriminatòries, protegir a qui denuncia aquestes pràctiques i prevenir abusos de poder que podrien conduir a situacions de desigualtat.
Igualtat i Directiva Whistleblowing
La Directiva Whistleblowing a l’Administració Pública pot contribuir en promoure la igualtat de vàries maneres.
- Promoure la transparència. En proporcionar canals segurs i confidencials per a que ocupats i ocupades denuncien irregularitats, la directiva whistleblowing ajuda a traure a la llum pràctiques discriminatòries o injustes dins de les organitzacions. Açò pot incloure casos de discriminació de gènere, edat, origen, ètnia o altres formes de discriminació. En identificar i abordar aquests problemes es poden prendre mesures per promoure un ambient laboral més equitatiu i just.
- Protecció dels drets de les persones ocupades. La Directiva Whistleblowing protegeix a qui denuncia irregularitats o males pràctiques, inclosa la discriminació al lloc de treball. En garantir la protecció front a possibles represàlies sobre les persones denunciants, es fomenta un ambient de seguretat en informar sobre conductes discriminatòries o injustes, la qual cosa pot contribuir a la correcció de desequilibris i promoure la igualtat d’oportunitats.
- Prevenció d’abusos de poder. L’existència de canals de denúncia ajuda en la prevenció d’abusos de poder i comportaments discriminatoris per part de qui ocupa posicions d’autoritat. En saber que existeix la possibilitat de que les pràctiques discriminatòries siguen denunciades i de que haja una major supervisió i facilitat en l’actuació de la denúncia, es redueix la probabilitat de patir discriminacions al lloc de treball.
Seguretat, investigació i divulgació a la Directiva
La Directiva Whistleblowing a l’Administració Pública sol incloure elements que ajuden en facilitar la comunicació, assegurar l’anonimat o la impossibilitat de que es prenguen represàlies per advertir sobre comportaments il·legals. Per això, un dels principals elements que es déu incloure al canal de denúncies és la protecció de la identitat. Garantir que les persones que denuncien poden reportar les irregularitats de manera anònima si així ho desitgen, i que la seua identitat es mantinga confidencial durant tot el procés.
Altre dels punts importants és el d’evitar les represàlies. Per això s’establiran mesures per prevenir i sancionar qualsevol forma de represàlia contra qui denuncie, com l’acomiadament injustificat, la discriminació laboral o qualsevol altre tipus de conseqüència negativa per part de l’entitat d’ocupació. El canal ha de tenir procediments clar i segurs i déu permetre el seguiment i la investigació del cas denunciat. La finalitat serà acabar amb la irregularitat a la vegada que divulgar el resultat i prevenir casos semblants.
Obligació i bona pràctica
La Directiva Whistleblowing a l’Administració Pública és una proposta global de la Comissió Europea. Tal com explica l’orgue europeu, “a qualsevol organització, privada o pública, gran o menuda, es poden registrar activitats il·lícites i abús de dret que poden adoptar formes diverses, com corrupció, frau, pràctiques abusives d’empreses o negligència, i que si no es resolt poden ocasionar greus perjudicis a l’interès públic”
Són molts els països que ja tenen desenvolupats canals de denúncies a tots els sectors, ja siga per obligació legal o per iniciativa pròpia. Es considera una bona pràctica de govern i una eina important per promoure la transparència, la rendició de comptes i la integritat al sector públic. En proporcionar vies per reportar irregularitats de manera segura i confidencial, les administracions públiques poden detectar i abordar problemes interns abans de que es converteixen en situacions més greus o sistèmiques.