Administracions Públiques, obligades a tenir un registre retributiu

10 de setembre de 2024

Totes les empreses han de tenir un registre retributiu, independentment de la seua grandària. Però, i les administracions públiques? Responem a aquesta pregunta.

Eina d’igualtat

Plans d’igualtat, protocols d’assetjament, paritat als seus llocs de treball… són molts els elements que s’han posat en marxa per a que puguem estar més prop de la igualtat a l’entorn de treball. Però, estan les administracions públiques obligades a fer-ho igual que una empresa? Ens preguntem açò en referència al registre retributiu. Es tracta d’una de les eines fonamentals a l’àmbit laboral que documenta i estructura la informació relacionada amb els salaris. Aquests registres no sols són una obligació legal a molts països, sinó que també són una forma de garantir la transparència i equitat a les retribucions d’una organització.

A la seua forma més bàsica, un registre retributiu inclou dades com el nom de la persona empleada, el seu càrrec, la data d’ingrés, la jornada laboral i, per descomptat, la informació detallada sobre la seua remuneració que pot incloure el salari base, bonificacions, comissions, hores extra, beneficis addicionals i qualsevol altra forma de compensació.

Beneficis, tant d’imatge com socials

Més enllà de complir amb els requisits legals, mantenir registres retributius precisos i actualitzats ofereix múltiples beneficis. Per una banda, ajuda a la gestió financera de l’entitat en proporcionar una visió clar de les despeses laborals i facilita el compliment d’obligacions tributàries i de seguretat social. Per altra banda, brinda a les persones treballadores una eina per comprendre i avaluar justament la seua compensació, el que pot fomentar la confiança i la satisfacció laboral.

A més, aquests registre són crucials per garantir la igualtat salarial i prevenir la discriminació, ja que permeten identificar possibles disparitats salarials injustificades entre persones ocupades que desenvolupen funcions similars. En analitzar les dades de manera objectiva, les organitzacions poden abordar qualsevol bretxa salarial i promoure un entorn laboral més just i inclusiu.

Estan les administracions obligades a tenir un registre retributiu?

La resposta és . Tant el Ministeri de Treball com el Ministeri d’Igualtat, en ser preguntats si les Administracions Públiques estan obligades a l’elaboració d’un registre retributiu responen el mateix: “Al personal al servei de les Administracions Públiques li resulta d’aplicació el que es preveu al Reial Decret 902/2020, de 13 d’octubre, respecte del registre retributiu, d’acord amb les peculiaritats establertes a la seua legislació específica”.

Açò està previst al Reial Decret 902/2020, de 13 d’octubre, respecte del registre retributiu, serà d’aplicació també al personal al servei de les Administracions Públiques, tenint en compte el que estableix a la seua legislació específica. Aquesta legislació correspon a l’Estatut Bàsic de l’Ocupat Públic, a la Llei Autonòmica en matèria de funció pública corresponent i, si existirà, al conveni col·lectiu d’aplicació.

Què inclou el registre?

El registre retributiu déu incloure els valors mitjans dels salaris, els complements salarials i les percepcions extrasalarials de la plantilla desagregades per sexe distribuïts per grups professionals, categories professionals o llocs de treball iguals o d’igual valor. Tota la informació haurà d’estar desagregada en atenció a la natura de la retribució, incloent salari base, cadascun dels complements i cadascuna de les percepcions extrasalarials, especificant de mode diferenciat cada percepció.

  • Dades generals. Identificació de l’entitat, de les persones treballadores, descripció del sistema retributiu i els seus components. Aquests inclouen salari base, complements salarials, extrasalarials, incentius, plusos, beneficis socials i qualsevol altre concepte que forme part de la remuneració.
  • Valoració de llocs de treball. Descripció dels sistemes emprats per valorar els llocs de treball i determinar la classificació professional de les persones treballadores, si aplica.
  • Desglossament dels conceptes retributius. Especificació detallada de cadascun dels conceptes retributius, amb el seu respectiu import o valor monetari associat.
  • Diferenciació per sexe. Registre desagregat per sexe dels valors mitjans dels salaris, els complements salarials i les percepcions extrasalarials, assenyalant els valors absoluts i les diferències percentuals.
  • Dades sobre les revisions salarials. Informació sobre les revisions salarials, augments, canvis a l’estructura salarial i qualsevol modificació rellevant als components retributius.
  • Explicació de criteris i sistema aplicats. Descripció dels criteris i sistemes utilitzats per a la determinació de les retribucions, així com qualsevol informació addicional rellevant per entendre la política retributiva de l’entitat.
  • Data d’elaboració i actualització. Data d’elaboració del registre retributiu i data de la seua última actualització garantint que la informació estiga sempre actualitzada i disponible per a la seua consulta.

És important que aquest registre siga transparent, accessible i estiga a disposició de totes les persones, de la RLT i de les autoritats laborals competents.